تبلیغات
Sport Science and Physical Education - نکاتی مهم درباره تردمیل :
 
Sport Science and Physical Education
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : danial 7
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون درباره ی مطالب وبلاگ چیه ؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
یکشنبه 9 تیر 1392 :: نویسنده : farhad 10

همه ما از محاسن و فواید پیاده روی و دویدن آگاه هستیم. پرداختن به این ورزش های مفید و ساده بهترین راه برای گرم کردن بدن قبل از انجام حرکات ورزشی دیگر مانند ایروبیک، بدن سازی، ورزش های گروهی و غیره می باشد.
تردمیل می تواند برای هر شیوه زندگی مناسب باشد برای آدم های گرفتار و برای آنهایی که به هر دلیل موجه یا ناموجهی دلشان نمی خواهد اول صبح یا آخرشب توی پارک ها بدوند یا پیاده روی کنند. با داشتن ابزار ورزشی تردمیل شما می توانید بدون ترک کردن محیط راحت خانه به بهترین و کم خطرترین ورزش بپردازید.
 تردمیل چیست ؟
تردمیل(treadmill) ابزاری ورزشی است که برای در جای راه رفتن، دوی آهسته و دوی سریع ساخته شده است. یعنی کارهایی که ما می توانیم به خوبی انجام دهیم، اما در اکثر اوقات برای انجام دادن آن ها به اندازه کافی انگیزه نداریم. ما تنبل ها معمولا با نگاه کردن از پنجره تصمیم می گیریم که امروز هوا برای پیاده روی مناسب هست یا نیست، که غالب وقت ها با توجه به تنبل بودن ما هوا مناسب نیست. شاید هم مشکل این باشد که راه رفتن یا دویدن در روزهایی که هوا سرد است به هیچ وجه جالب نباشد. کاربرد اصلی این وسیله در تست ورزش است که در آن بیمار فعالیتی محدود را متناسب با وضعیت پایش سیستم قلبی- عروقی خود انجام می دهد. هدف از انجام این تست، آشکار شدن اختلالات احتمالی عملکرد قلبی تحت فشار و استرس است. تردمیل ها همچنین در فیزیوتراپی به عنوان فعالیتی در جهت توان بخشی اعضای آسیب دیده و یا بهبود سریع تر پس از جراحی به کار می رود. از مزایای دیگر این دستگاه می توان به امکان تنظیم سرعت در مقادیر دلخواه و امکان محاسبه انرژی با توجه به معلوم بودن سایر شاخص ها اشاره کرد. بازدهی کار با این سیستم از بسیاری دیگر از ورزش های پیچیده قلبی و عروقی بیشتر است بعضی از انواع این دستگاه امکان شمارش قدم، پایش ریتم قلب و محاسبه تعداد کالری سوخته شده را نیز دارند.
 تردمیل، مشاوره می خواهد، نه انگیزه
دکتر امیرحسین نژادیان فیزیکال تراپیست و فلوشیپ توان بخشی قلبی در گفت وگو با خراسان ضمن تاکید بر این که ضرورت ورزش را به عنوان جزئی از وجود انسان نمی توان انکارکرد، چون عضلات هر آدمی با ورزش رشد می کند و در این صورت کمتر دچار آسیب می شود، می گوید: در حال حاضر و با وضعیت موجود شهرنشینی، امکان استفاده از مجموعه های ورزشی بیرون از منزل برای همه وجود ندارد و خیلی از افراد در این زمینه با محدودیت مواجه هستند، پس برای تامین تحرک روزانه از وسایل ورزشی ساخته شده و به صورت خانگی استفاده می کنند. اما اغلب شناخت کافی هم از این دستگاه ها ندارند. او با اشاره به این که مسائل درمانی یک بحث و تناسب اندام هم مقوله جداگانه ای است، می افزاید: باید بدانیم خرید این دستگاه ها به تنهایی برای هر کداماز این موارد مفید نیست، مگر این که هدف از خرید آن ها معلوم باشد و فرد آموزش های لازم را در رابطه با استفاده از آن ها دیده باشد.
آشنایی با تردمیل
تردمیل یک وسیله ورزشی است که این روزها می توانید در بیشتر باشگاه های ورزشی آن را در کنار سایر انواع دستگاه های ورزشی ببینید. تردمیل یک تسمه دارد که چرخش آن باعث به حرکت درآمدن صفحه این دستگاه می شود. به این ترتیب شما می توانید روی آن راه بروید یاحتی بدوید. تردمیل ممکن است موتوردار یا بدون موتور باشد. اگر نوع بدون موتور را انتخاب کرده اید، در واقع نیروی وزن و فشار پاهای شما است که باعث به حرکت درآوردن صفحه تردمیل می شود. این نوع تردمیل، دستگاهی سبک است و اگر هزینه مختصری برای خرید این دستگاه در نظرگرفته باشید، می توانید همین نوع را برای ورزش درمنزل خودتان انتخاب کنید. (البته استفاده به مدت زیاد از این نوع باعث آسیب به زانوها می شود). اما نوع موتوردار تردمیل، تکنولوژی پیشرفته تری دارد و موتوری که در آن کار گذاشته شده است به کمک عضلات شما می آید و به این ترتیب، شرایط گوناگونی برای دویدن یا راه رفتن برای شما به وجود می آورد. در این دستگاه، موتور تردمیل است که باعث چرخش تسمه و حرکت صفحه تردمیل می شود. شما می توانید سرعت و شیب آن را تنظیم نمایید و حالتی را به وجود آورید مثل این که دارید در یک مسیر سربالایی راه می روید یا می دوید. این تردمیل ها معمولا یک مانیتور کامپیوتری دارند که با یا بدون سیم های مخصوصی که به بدن وصل می شوند ضربان قلب را نشان دهند تا ورزشکار متوجه شود که آیا شدت حرکت هایش روی تردمیل کافی است و موجب کاهش وزنش می شود یا نه. اگر به صفحه مانیتور این تردمیل ها نگاه کنید، برنامه های از پیش تعیین شده ای را خواهید یافت که به کمک آن ها می توانید الگوی راه رفتن یا دویدن خودتان را روی تردمیل تنظیم کنید.


توصیه هایی برای خرید تردمیل

قبل از این که برای خرید تردمیل به بازار بروید، لازم است اطلاعاتی را درباره این دستگاه به دست بیاورید تا بتوانید دقیقاً همان نوعی را انتخاب کنید که مناسب نیازهای شما است:

* هنگام خرید تردمیل، قبل از هر چیز دیگری به این موارد توجه کنید: جنس دستگاه، صفحه تردمیل، قدرت موتور، حداقل و حداکثر سرعت دستگاه، شیبی که می تواند ایجاد کند، وزنی که می تواند تحمل نماید، حداکثر ساعاتی که می تواند بدون وقفه کار کند، میزان سروصدای موتور و امکانات جانبی دیگر.

* اینترنت منبع مناسبی برای کسب اطلاعات جدید درباره تردمیل و سایر ابزار و وسایل ورزشی جدید است. شما می توانید چند مارک معتبر تردمیل را در نظر بگیرید و سری به سایت های کارخا نجات تولید کننده این محصولات بزنید. هر یک از این شرکت ها معمولاً قابلیت های دستگاه تولیدی خود را به طورکامل در این سایت توضیح داده اند و شما می توانید این قابلیت ها را با هم مقایسه کنید و تصمیم خودتان را بگیرید.

* حتما به استحکام و امنیت دستگاهی که می خواهید بخرید توجه داشته باشید. تردمیل هر چقدر محکم تر و ثابت تر باشد بهتر و مناسب تر است. برای امنیت دستگاه هم دستگیره هایی در جلوی آن تعبیه شده که می توانید هنگام پیاده روی یا دویدن روی تردمیل، دست های خود را به آرامی به آنها بگیرید. تردمیلی که هنگام دویدن روی آن احساس می کنید که صفحه اش دارد در زیر پایتان می لرزد، اصلاً مناسب نیست.

* اگر به نمایندگی های مجاز فروش تردمیل سری بزنید معمولا به نفعتان تمام می شود چون می توانید انواع مختلف این دستگاه را در کنار هم ببینید، آنها را امتحان و با یکدیگر مقایسه کنید .حسن دیگر مراجعه به نمایندگی های مجاز این است که با تولید مدل های جدیدتر و ارایه به بازار میتوان مدل های قدیمی تر را با تخفیف مناسب خریداری نمود. از سوی دیگر در این مراکز، کارشناسانی حضور دارندکه درانتخاب تردمیل مناسب به شما کمک میکنند. خرید از یک نمایندگی مجاز یک فایده دیگر نیزدارد وآن، دریافت یک گارانتی معتبر است که به واسطه آن، اگر ایرادی در دستگاه به وجود بیاید، می توانید از تعمیرکاران شرکت مربوطه بخواهید آن را برطرف نمایتد.

* اگر تردمیل را برای منزل خریداری می کنید پیشاپیش حواستان به این مساله باشدکه آیا فضای کافی برای قراردادن آن درمنزلتان دارید یا خیر. برای این منظور، میتوانید ابعاد فضایی راکه برای گذاشتن تردمیل در نظر گرفته اید، اندازه بزنید واز فروشنده بخواهید دستگاهی را به شما معرفی کند که با فضای در نظر گرفته سازگار باشد. تردمیل را باید در جایی از منزل قرار بدهید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا تمام قسمت های دستگاه روی زمین قرار بگیرد و روی زمین از ثبات کافی برخوردار باشد.


نكاتی برای حداکثر استفاده از تردمیل

ورزش کردن روی تردمیل، شیوه خاصی دارد. برای این که درحین راه رفتن یا دویدن روی دستگاه، دچار آسیب های عضلانی اسکلتی نشوید، بهتر است همیشه به این نكات توجه کنید:

* اولین قدم در استفاده ازتردمیل، پوشیدن كفش ورزشی مناسب می باشد.

* مرحله بعدی روی تردمیل، وضعیت بدنی مناسب می باشد؛ یعنی سرتان را بالا بگیرید، عضلات گردنتان را کاملا شل کنید و آرام باشید و ترجیحا مستقیم به جلو نگاه کنید. اگر قرار است هنگام استفاده از تردمیل به تلویزیون نگاه کنید، این تلویزیون باید در ارتفاعی نصب شده باشد که شما مجبور نباشید گردنتان را برای مدت طولانی با زاویه نگه دارید.



* دست هایتان را آرام آرام مشت کنید، البته نه تا حدی که دست هایتان کاملاً منقبض شود. سعی کنید هنگامی که روی تردمیل راه می روید یا می دوید، بازوهایتان از کنار بدنتان به سمت جلو و عقب حرکت کنند و در واقع، یک جور حرکت آونگی داشته باشند.

* توصیه می شود هنگام ورزش کردن، عضلات شکم را منقبض نمایید.

* راه رفتن روی تردمیل، نیاز به گام های خیلی کوتاه یا خیلی بلند ندارد. توصیه می شود روی تردمیل، همان طوری قدم بردارید که برای شما آسان و معمول است نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند.

* توصیه می شود روی نفس های خود و نوع تنفس نمودن تمرکز داشته باشید. سعی کنید به صورت طبیعی نفس بکشید و گهگاهی که می توانید، نفس عمیق بکشید.
* بهترین برنامه ورزشی با تردمیل آن است که به صورت یک عادت روزانه مانند مسواک زدن، از آن استفاده کنید. در صورتی که این کار را هر روز و به طور منظم انجام دهید، سوخت و ساز بدن شما افزایش خواهد یافت و برای سوزاندن چربی های بیشتر مؤثرتر عمل خواهد کرد.

مزایای تردمیل:

ü      برخی تردمیلها دارای تجهیزاتی است كه كارهایی از قبیل شمارش تعداد قدمها ‌‌‍،كنترل سرعت ضربان قلب و میزان كالری مصرفی را انجام می دهند . دویدن یا قدم زدن روی یك تردمیل یك شیوه موثر برای انجام فعالیت های جسمی در مقایسه با سایر تمرین های پیچیده برای سلامتی قلب و عروق است. استفاده كننده گان تردمیل میتوانند ورزش را درون خانه هم انجام دهند. تردمیل این امتیاز را دارد كه تا حدی خاصیت جذب ضربه را دارد .و ورزش روی تردمیل می تواند از فشار بر قوزك ،زانو و كمر دونده بكاهد. استفاده از تردمیل مثل همه ورزشها استقامت فرد را بالا می برد. در تمام طول دویدن میتوانید از سرعت خود آگاه باشید و در صورت نیاز سرعت دویدن را تغییر دهید.روی تردمیل میتوان سرعت حركت و شیب نوار را به طور دقیق تنظیم كرد. معایب تردمیل هزینه های خرید و برق مصرفی تردمیل بسیار بیشتر از دویدن در بیرون خانه است. تردمیل فضایی را در خانه اشغال می نماید.در صورت عدم استفاده درست ممكن است باعث آسیب دیدن فرد شود. در مدل های ارزان قیمت ترلغزش مداوم نوار ممكن است صدایی ناخوشایند ایجاد كند. در صورتیكه هدف كسب آمادگی برای مسابقات در هوای آزاد باشد،نبود مقاومت باد و در نتیجه آسانتر بودن دویدن روی آن ممكن است باعث اشتباه محاسبه فرد شود .

 

ü      تردمیل این امتیاز را دارد كه تا حدی خاصیت جذب ضربه را دارد .و ورزش روی تردمیل می تواند از فشار بر قوزك ،زانو و كمر دونده بكاهد. استفاده از تردمیل مثل همه ورزشها استقامت فرد را بالا می برد. در تمام طول دویدن میتوانید از سرعت خود آگاه باشید و در صورت نیاز سرعت دویدن را تغییر دهید.روی تردمیل میتوان سرعت حركت و شیب نوار را به طور دقیق تنظیم كرد. معایب تردمیل در صورت عدم استفاده درست ممكن است باعث آسیب دیدن فرد شود. هزینه های خرید و برق مصرفی تردمیل بسیار بیشتر از دویدن در بیرون خانه است. تردمیل فضایی را در خانه اشغال می نماید.

معایب تردمیل:

ü      احتمال خستگی عضلات پا قبل از بدن (خستگی موضعی پاها)، جمع شدن خون در پاها (کم شدن خون برگشتی به قلب )، یا استفاده کمتر از توده عضلانی در خلال ورزش با چرخ کارسنج در مقایسه با ورزش روی نوارگردان





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر